Over de VvE
Bent u eigenaar van een appartement? Dan bent u automatisch lid van een Vereniging van Eigenaren: een VvE. Dat is wettelijk zo geregeld. Door het lidmaatschap van de VvE bent u mede-eigenaar van het pand of complex waartoe uw appartement behoort. De VvE beslist over alle zaken die het hele pand aangaan zoals het dak, de gevels en de riolering. Maar bijvoorbeeld ook het trappenhuis, de balkonconstructie, de kozijnen of een parkeergarage kunnen voor gezamenlijke rekening zijn.
In de splitsingsakte die u heeft gekregen bij aankoop van uw appartement, en in het splitsingsreglement kunt u zien hoe dit bij uw VvE is geregeld. Ook de overige spelregels van de VvE staan in deze documenten. Modelreglementen zijn te vinden op de website van VvE Belang.
Belang van aan actieve VvE
Leden van een actieve, goed werkende VvE praten met elkaar over het pand en zorgen voor voldoende geld in kas om onder andere verzekeringen en het onderhoud te kunnen betalen. Met actieve VvE’s kunnen eigenaren zich veel geld besparen. Bovendien behoudt een goed onderhouden appartement zijn waarde.
In de praktijk is een actieve VvE ook nodig om je appartement te kunnen verkopen. Kopers krijgen van banken vaak pas een hypotheek als er sprake is van een goed functionerende VvE. Ook makelaars, notarissen en verzekeraars letten hier steeds meer op. Wilt u weten waar u als koper op moet letten bij aankoop van appartement, lees dan de brochure 'Voordat u een appartement koopt’ van de Rijksoverheid.
Advies op maat
Eigenaren van appartementen krijgen van onze adviseurs gratis advies over het onderhoud van het complex en over een goede opzet van een actieve en goed functionerende VvE. Het is niet moeilijk om een slapende vereniging actief te maken. Onze adviseurs willen u daarbij graag helpen. Benieuwd of uw VvE actief is? Doe de VvE-Oké test op deze website.
Wat kan het servicepunt voor VvE’s betekenen?
Onze adviseurs geven elke VvE advies op maat. Soms is een telefonisch advies al voldoende.
U kunt ook een afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek. Een adviseur van het Servicepunt kijkt samen met u welke stappen nodig zijn om de VvE (weer) op de rails te krijgen of het onderhoud aan het pand op orde te brengen.
Ook kunt u hier terecht met vragen over energiebesparende maatregelen duurzaamheid, zoals isolatie en zonne-energie, of over aanpassingen aan het complex zodat senioren langer in hun eigen huis kunnen blijven.