Wat zijn voors en tegens van betaald parkeren
- Vraag
Wat zijn voors en tegens van betaald parkeren
- Antwoord
Betalen voor parkeren is niet prettig voor de portemonnee. Dat is een nadeel van het invoeren. Maar er staat wel wat tegenover. We weten dat ruim 20 procent van de auto’s in de VOP en de Oostwijk een tweede, derde, vierde of vijfde auto is van één huishouden. Het uitgeven van uiteindelijk één of twee parkeervergunningen per woning maakt verschil. Ook mensen die in het centrum moeten zijn, parkeren minder in de wijk als ze moeten betalen. Ongeveer 10 procent van de auto’s die nu gratis geparkeerd zijn, staan er waarschijnlijk straks niet meer tijdens de uren van betaald parkeren. De gemeente verwacht dat niet iedereen bij het invoeren een vergunning aanschaft voor een derde auto. En voor de vierde en vijfde auto kan dat straks helemaal niet meer. Verder voldoen voertuigen met een buitenlands kenteken vaak niet aan de eisen om een vergunning te krijgen.
- De gemeente verwacht: Wie geen parkeervergunning heeft, kiest er waarschijnlijk niet voor om lang in de wijk te parkeren tegen betaling. Wie wel een parkeervergunning heeft, vindt daarom makkelijker een vrije plaats dan nu.
Met een betere verdeling van parkeerplekken voor vergunninghouders is ook de kans op foutparkeren kleiner. Foutparkeren, bijvoorbeeld op de stoep of een straathoek, is nu een grote ergernis. Soms kun je er als voetganger niet langs. Extra vervelend voor wie een rollator of scootmobiel heeft. En foutparkeren kan grote gevolgen hebben als een ambulance of brandweerauto niet kan passeren. Tijdens de uren van het betaald parkeren gaan handhavers heel regelmatig controleren. Wie niet betaald heeft of foutgeparkeerd staat, krijgt een bon.
- De gemeente verwacht: Betaald parkeren vermindert het foutparkeren, vooral omdat er meer handhavers zijn die hierop controleren.