Het verleden zichtbaar maken in het nu

Een geschiedenisdocent die je meeneemt op een spannende ontdekkingstocht door de stad; Cora Laan laat de rijke geschiedenis van Vlaardingen tot leven komen voor haar leerlingen. En dat gebeurt niet vanuit de schoolbanken. Want de enthousiaste docent regelt liever een historische ontdekkingstocht met een vleugje Indiana Jones.

buitenplaats aan de hoflaan

Cora Laan zet zich als geschiedenisdocent aan het Groen van Prinstererlyceum in om de geschiedenis van onze stad onder de aandacht te brengen bij haar leerlingen. We spraken af bij het cortenstalen kunstwerk dat het Buitenhuis van de Ambachtsheer representeert aan de Hoflaan. Wat volgde was een gesprek over de kracht van geschiedenis, de bijzondere projecten in Vlaardingen en hoe ze haar passie voor het verleden deelt met haar studenten.

Kun je iets vertellen over je achtergrond en hoe je in Vlaardingen terecht bent gekomen?

"Mijn basis ligt echt in de geschiedenis. Ik heb Maatschappijgeschiedenis in Rotterdam gestudeerd en daarnaast Archeologie in Leiden in Amsterdam. Wat mij vooral fascineert, is hoe verschillende bronnen - schriftelijk, archeologisch, kunsthistorisch - samen een completer beeld van het verleden kunnen geven. Uiteindelijk ben ik via archeologisch onderzoek in Vlaardingen terechtgekomen, waar mijn echtgenoot, die stadarcheoloog was, ook werkte."

Wat maakt Vlaardingen zo bijzonder voor jou als geschiedenisdocent?

"Vlaardingen is een fantastische stad voor historisch onderwijs omdat je hier het verleden bijna kunt aanraken. Onze school ligt zo centraal dat we makkelijk naar het centrum kunnen lopen, waar veel te zien is. We zitten bijvoorbeeld nu op de plek van het huis van de oude ambachtsheer. Hoe leuk is het om in de klas te kunnen zeggen dat Willem van Ruytenburch, die man in het geel op de Nachtwacht, hier heeft gewoond? Onze leerlingen ontdekken dit dankzij opdrachten waarbij ze door de stad worden gestuurd om historische plekken te bekijken.”

Kun je een voorbeeld geven van zo’n opdracht voor de leerlingen?

"We sturen leerlingen vaak op pad met opdrachten zoals het bekijken van historische huizen in de stad of de vijf historische zitmuren met daarop de geschiedenis van Vlaardingen vertaald in mozaïek. Ze leren bijvoorbeeld over de ambachtsheer en zijn invloed in Vlaardingen. Dit soort opdrachten maakt geschiedenis tastbaar en levendig voor ze. Ze kunnen letterlijk zien waar belangrijke historische figuren hebben gewoond en gewerkt.

Hoe reageren je leerlingen op deze aanpak?

"Ze worden er enthousiast van en dat is zó leuk om te zien. Ze vinden het leuker en interessanter om zelf op ontdekkingstocht te gaan in de stad dan alleen maar te luisteren naar verhalen in de klas. Door zelf te zien en te ervaren, blijft de geschiedenis meer hangen. Ze krijgen een beter begrip van hoe het leven vroeger was en wat dat voor hun eigen omgeving betekent.

Je bent ook erg betrokken bij verschillende educatieve projecten buiten het Groen van Prinstererlyceum om.

"Ja klopt! Ik zit in de werkgroep educatie van MasaMuda, het educatief archeologisch erfgoedproject in de Broekpolder. Ook ben ik betrokken bij Kade40, waar ik met mijn educatie-pet op nieuwe mensen leer kennen en zo weer inspiratie op doe en mogelijkheden vind om samen te werken. Daarnaast werk ik jaarlijks mee aan de Agneta-lezing, een evenement waarbij we sterke vrouwen uit de geschiedenis van Vlaardingen in de schijnwerpers zetten."

Wat is de Agneta-lezing en waarom hebben we die?

"De Agneta-lezing is vernoemd naar Agneta Reewijk, de vrouw van Abraham van der Linden. Naar hem is het bekende ‘huis met de lindeboom’ in Vlaardingen vernoemd. Het doel van de lezing is om vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis van Vlaardingen, maar vaak onderbelicht zijn, aandacht te geven. Zo houden we jaarlijks een lezing over een vrouwelijk onderwerp. Dit jaar gaat het bijvoorbeeld over vrouwen in de zorg en hun bijdrage aan Vlaardingen."

Wat drijft jou om je zo in te zetten voor geschiedenis en het erfgoed in Vlaardingen?

"Het is pure nieuwsgierigheid en passie voor geschiedenis. Ik wil weten waar we vandaan komen en waarom de wereld is zoals die is. Dat is een rode draad in mijn leven en dat enthousiasme probeer ik over te brengen op mijn leerlingen. Het is geweldig om te zien hoe hun ogen opengaan als ze de geschiedenis om hen heen ontdekken."

Wat zijn je toekomstplannen voor de geschiedenis in Vlaardingen?

"We blijven werken aan het betrekken van de leerlingen bij de rijke geschiedenis van Vlaardingen. Daarnaast hoop ik dat we met de Agneta-lezing nog meer verborgen verhalen van vrouwen kunnen belichten. Er is nog zoveel te ontdekken en te delen. Met de steun van de gemeente en lokale organisaties kunnen we dit soort projecten blijven ontwikkelen en uitbreiden."