Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag

Heeft u als huurder of woningzoekende te maken met ongewenst verhuurgedrag? Verhuurders moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Doen zij dit niet, dan kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoelang u huurt, of dat u arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.

Wat kunt u melden

Woondiscriminatie

Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele voorkeur of op welke grond dan ook.

De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen een eerlijke kans heeft om een geschikte woning te vinden. Ook wil de gemeente alle inwoners een veilige woonomgeving bieden. Discriminatie en uitsluiting zijn niet toegestaan. Daarom is het belangrijk dat u discriminatie meldt.

Hebt u te maken met discriminatie of uitsluiting bij het vinden of huren van een huurwoning? U kunt hiervan melding doen op RADAR: vóór gelijke behandeling, tegen discriminatie.

Intimidatie

Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.

Te veel borg

Vanaf 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen. Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten? Dan mogen verhuurders maximaal 3 maanden borg vragen.

Geen schriftelijk huurcontract

Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder. Dit geldt voor alle huurcontracten die vanaf 1 juli 2023 zijn afgesloten.

Dubbele bemiddelingskosten

Als de verhuurder met een verhuurmakelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. De verhuurmakelaar mag deze kosten niet ook nog eens aan de huurder vragen.

Te hoge of niet gemaakte servicekosten

De servicekosten moeten eerlijk zijn. Onder servicekosten vallen bijvoorbeeld schoonmaakkosten, kosten voor portiekverlichting en werkzaamheden van de huismeester.

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen. Dit moet een gespecificeerd overzicht zijn waarbij het duidelijk is waar het geld voor is gebruikt. Alleen als kosten echt gemaakt zijn mogen ze dit in rekening brengen.

Geen informatie over rechten en plichten als huurder

Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan: de verhuurder moet een huurder altijd goed informeren over verschillende zaken:

  • de rechten en plichten die niet in het huurcontract staan
  • hoe hoog de borg is en wanneer de huurder die terugkrijgt als het huurcontract stopt  
  • contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
  • informatie over het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag
  • een compleet overzicht van de kosten die de verhuurder als servicekosten rekent.

Te hoge huurprijs

Er zijn landelijke regels voor hoe hoog de huur voor een woning mag zijn. De maximale huurprijs wordt berekend met een puntensysteem. Het aantal punten dat een woning krijgt, wordt bepaald door bijvoorbeeld de WOZ-waarde, het energielabel en de grootte van de woning. 

Wilt u zelf de maximale huurprijs van uw woning berekenen? Doe een snelle controle via de woonchecktool (live in juni 2025), zodat u een inschatting heeft of uw huur te hoog is of doe de Huurprijscheck op de website van de Huurcommissie. Wilt u hulp bij het checken van uw huurprijs? Neem dan contact via de website van het Huurteam. Omdat u woont in Vlaardingen krijgt u gratis begeleiding. Zij kunnen tijdens een bezoek ook een berekenen wat uw maximale huurprijs is.

Te hoge huurprijsindexering

De maximale stijgingspercentages in de middenhuur- en vrije sector zijn wettelijk vastgelegd om wonen betaalbaar te houden.

  • Verhuurders mogen de huren van woningen in het sociale gedeelte maximaal met 5% (vanaf 1 juli 2025) verhogen. Tot 1 juli 2025 is dit nog 5,8%. 
  • Woningen in de middenhuur mogen maximaal 7,7% (vanaf 1 januari 2025) verhoogd worden. 
  • Huren van woningen in de vrije sector mogen met maximaal 4,1%(2025) verhoogd worden.

Extra regels bij arbeidsmigrant

•    Het huurcontract staat los van de arbeidsovereenkomst. De arbeidsmigrant hoeft niet te verhuizen als het werk ophoudt. Dit geldt voor huurovereenkomsten die zijn ingegaan vanaf 1 juli 2023. 
•    De verhuurder moet de informatie over de woonruimte aan de arbeidsmigrant schriftelijk geven in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of de voorkeur aan geeft.

Wat u hier niet kunt melden

Sommige zaken meldt u niet via deze pagina. Maar de gemeente kan u misschien wel verder helpen.

  • Moet de verhuurder een kapot raam repareren maar doet dit niet? Of moet er ander onderhoud worden gedaan? Dan kunt u gratis terecht bij het Huurteam Vlaardingen voor deze vraag of andere huurvragen.
  • Vormt uw slecht onderhouden huurwoning een gevaar voor u of iemand anders? Dan kunt een melding maken via het contactformulier bestemd voor Bouw en Woningtoezicht. Een verhuurder moet zich houden aan de regels van Omgevingswet. Er zijn de regels over het bouwen, de staat en het gebruik van bouwwerken voor wat betreft de gezondheid, veiligheid en andere onderwerpen. 
  • Woont u in een sociale huurwoning van een woningcorporatie? Dan kunt u een melding doen bij de woningcorporatie. Bent u niet tevreden over de oplossing van het probleem? Dan kunt u een klacht indienen bij de woningcorporatie. Bent u niet goed geholpen door de woningcorporatie? Dan kunt u zich melden bij een onafhankelijke klachtencommissie. Let op: voordat de geschillencommissie iets kan doen moet u uw klacht eerst ook bij woningcorporatie zelf hebben gedaan.

Melding maken van ongewenst verhuurgedrag

Meer informatie

Bent u huurder? Op de website van Volkshuisvesting Nederland vindt u een video waarin in heldere taal wordt uitgelegd wat de Wet Goed Verhuurderschap voor huurders betekent. Er is ook een versie in het Pools, Bulgaars, Roemeens, Engels en Spaans beschikbaar.

Ben u verhuurder of verhuurbemiddelaar? Bekijk dan de nieuwe regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars. Deze gelden vanaf 1 juli 2023.