Briefadres
Heeft u (tijdelijk) geen vast woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dat kan het adres van een familielid of vriend zijn. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en is verplicht uw post aan u door te geven.
Maak een afspraak voor:
- U heeft geen vaste woonplaats omdat u:
- dak- of thuisloos bent.
- bent opgenomen in een zorginstelling of een psychiatrische instelling.
- korte tijd geen woonadres heeft omdat u nog niet op het nieuwe adres terecht kunt.
- korter dan 8 maanden in het buitenland bent.
- op een schip vaart of een ander reizend beroep heeft.
- in de gevangenis zit.
- Er moet iemand ingeschreven staan op het adres dat u als briefadres wilt gebruiken.
- De bewoner van het briefadres, moet schriftelijk toestemming geven.
Let op
In onderstaande gevallen kunt u geen briefadres aanvragen:
- Op het adres staat niemand ingeschreven;
- Het adres komt niet voor in de Basisregistratie personen (BRP);
- Het is een postbusnummer;
- U verblijft in het buitenland vanwege vakantie;
- U verblijft bij iemand, maar u wilt/kunt zich daar niet inschrijven omdat die persoon een uitkering of toeslagen heeft;
- U verblijft bij iemand, maar u wilt/kunt zich daar niet inschrijven omdat u schulden heeft. Neem dan contact op met Stroomopwaarts, telefoonnummer 010 246 5555, www.stroomopwaarts.nl.
- Download het formulier ‘aangifte briefadres’ (pdf, 141 kB).
- Print het formulier uit en vul het in. Zorg ervoor dat uzelf en de bewoner van het briefadres het formulier ondertekenen.
- Zorg voor kopieën van het identiteitsbewijs van u en de bewoner van het briefadres.
- Als het briefadres wordt toegekend, staat u binnen 5 werkdagen ingeschreven op het briefadres.
- Is er extra informatie nodig of wordt het briefadres niet toegekend? Dan krijgt u hiervan schriftelijk bericht.
- Heeft u hulp nodig met het invullen van het formulier? Maak een afspraak.
Goed om te weten
- Als u in aanmerking komt voor een briefadres verwerken wij dit in de Basisregistratie Personen (BRP).
- Wij controleren regelmatig of u nog in aanmerking komt voor een briefadres.
- Een briefadres is alleen een administratief adres. U woont daar niet.
- Een briefadres wordt verstrekt voor een korte periode maximaal 3 maanden, daarna wordt er opnieuw beoordeeld wat uw situatie is. Het kan verlengd worden met nog eens 3 maanden.
- Krijgt u een briefadres omdat u tijdelijk geen woonadres heeft? Dan moet u er alles aan doen om uw situatie te verbeteren en een woonadres te vinden.
- U kunt niet op een woonadres én een briefadres tegelijk ingeschreven staan.
- Als u een vaste woon- of verblijfadres heeft in een (woon)boot en een woonbotenhaven, een woonwagen, een caravan op een camping of vaartuig komt u niet in aanmerking voor een briefadres. Hiervoor moet u aangifte doen van dit woonadres bij de gemeente waaronder dit adres valt. Heeft u een vergunning of zijn er afspraken geweest met de gemeente? Voeg bewijs toe.
- Als u denkt dat uw situatie anders is, kunt u altijd een aangifte briefadres indienen. Wij zullen nagaan wat de mogelijkheden zijn.
- Ingevuld en ondertekend formulier ‘aangifte briefadres’ (pdf, 141 kB)
- Kopie van uw identiteitsbewijs
- Kopie van het identiteitsbewijs van de bewoner van het briefadres.
Geen.
Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.