Naamgebruik

Als u getrouwd bent (geweest) of een partnerschap hebt laten registreren, kunt u bepalen met welke achternaam de gemeente u aanschrijft: met uw eigen achternaam of die van uw partner. Dit heet keus voor naamgebruik en geldt voor mannen en vrouwen. In alle gevallen geldt, als u uw naam wilt veranderen, moet u het formulier Verklaring naamgebruik invullen.

Maak een afspraak voor:

Veranderen naamgebruik

Hoe werkt het

Op afspraak langskomen bij het stadskantoor

  • Maak een afspraak.
  • U vult samen met een medewerker van de gemeente het formulier verklaring naamgebruik (pdf, 16 kB) in.
  • De gemeente verandert uw achternaam daarna direct in de Basisregistratie Personen (BRP).

Schriftelijk

  • Stuur de gemeente een brief waarin u om verandering in het naamgebruik vraagt.
    Adres: gemeente Vlaardingen, t.a.v. klantcontactcentrum, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.
  • Stuur een kopie mee van uw identiteitsbewijs.
  • Vul het formulier verklaring naamgebruik  (pdf, 16 kB) in, onderteken het en stuur het mee.
  • 3 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag is uw achternaam veranderd in de Basisregistratie Personen (BRP).

Bij de melding voorgenomen huwelijk/partnerschap

Wilt u dat het naamgebruik geregeld is op de dag van uw huwelijk? Vul dan het formulier verklaring naamgebruik (pdf, 16 kB) in als u de melding voorgenomen huwelijk aan d balie doet.

Let op: uw eigen achternaam die in de Basisregistratie Personen (BRP) is opgenomen, verandert niet. Daarom blijft op officiële documenten zoals uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uw eigen achternaam staan.

Meenemen naar afspraak
  • uw identiteitsbewijs
Kosten

Geen

Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen naar www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.