Vreemdelingenpaspoort

Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? En krijgt u van uw land van herkomst geen reisdocument? Dan kunt u op afspraak een vreemdelingenpaspoort aanvragen. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Uw reisdocument is na 2 tot 4 maanden klaar. 

Afspraak maken voor:

Aanvraag vreemdelingenpaspoort

Melding vermissing reisdocument

Direct regelen

Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (pdf, 49 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.)

Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (Engelstalig) (pdf, 668 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.)

Digitaal melding maken van vermissing reisdocument

Eisen
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning.
  • U heeft (nog) niet de Nederlandse Nationaliteit.
  • U staat ingeschreven bij de Basisregistratie Personen (BRP).
  • U kunt bewijzen dat u geen reisdocument van een ander land kunt krijgen.
Hoe werkt het
  • Maak een afspraak.
  • Vraag uw paspoort persoonlijk aan. 
  • Een medewerker neemt samen met u de aanvraag door. Daarna gaat de aanvraag naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.
  • Na toestemming van de IND en het ministerie wordt het paspoort aangevraagd. 
  • Als het paspoort klaar is, krijgt u het afhaalbewijs toegestuurd.
  • Kinderen tot 18 jaar waarvoor u een reisdocument aanvraagt, moeten zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het afhalen.
Meenemen naar afspraak
  • Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (geldig, verlopen of buitenlands).
  • Uw geldige verblijfsvergunning.
  • Bewijsstukken dat u geen reisdocument van een ander land kunt krijgen.
  • 1 goede pasfoto.

Voor kinderen jonger dan 18 jaar:

  • Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument van de ouders of gezaghouder(s).
  • Geldig identiteitsbewijs van de ouders of gezaghouder(s).
Kosten en geldigheid
  • Een vreemdelingenpaspoort kost € 55,35.
  • Een spoedaanvraag is niet mogelijk.

Hoe lang het paspoort geldig is, hangt af van hoe lang uw verblijfsvergunning geldig is. Het maximum is 5 jaar.

Verlies of diefstal

Is uw document gestolen of vermist? Dan kunt u aan de balie van het stadskantoor een verklaring van vermissing invullen.

Deze verklaring is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. U kunt de melding digitaal doorgeven of op afspraak op het stadskantoor.

Heeft u nog vragen? Bekijk de veelgestelde vragen. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.