Openbare besluiten van 2 september 2025
Openbare besluiten uit de vergadering van het college van burgemeester en wethouders.
Bekrachtiging parafenbesluit Subsidieaanvraag Woningbouw op Korte Termijn Binnenstad Vlaardingen
Het college heeft het parafenbesluit Subsidieaanvraag Woningbouw op korte termijn Binnenstad Vlaardingen bekrachtigd.
Toelichting:
Op basis van de vastgestelde kaderstellende startnotitie vraagt het college van burgemeester en wethouders subsidie aan bij het Rijk via de regeling 'Specifieke uitkering Woningbouw op Korte Termijn door bovenplanse infrastructuur'. De aanvraag betreft het gebied Binnenstad.
Het college van burgemeester en wethouders dient een aanvraag voor subsidie in bij het Rijk voor de regeling specifieke uitkering Woningbouw op Korte Termijn door bovenplanse infrastructuur, voor het gebied Binnenstad. Gemeenten kunnen via deze regelingen geld krijgen van het Rijk om te investeren in infrastructuur en mobiliteitsmaatregelen die nodig zijn om nieuwe woningen te bouwen. Het gaat om projecten die op korte of middellange termijn (tussen 2026 en 2033) echt van start kunnen gaan. Hiermee wordt het woningaanbod voor woningzoekenden vergroot. Vlaardingen heeft voor 747 woningen een aanvraag ingediend voor het gebied binnenstad. De verwachting is dat uiterlijk in december 2025 bekend wordt of de subsidie wordt toegekend.
Bekrachtiging Parafenbesluit Consultatie Havenvisie 2050
Het college heeft het parafenbesluit Consultatie Havenvisie 2050 bekrachtigd.
Toelichting:
Het college van B&W heeft de brief inzake de consultatie van de conceptversie van de Havenvisie 2050 vastgesteld.
De gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam, het Rijk, de ondernemersvereniging Deltalinqs, de provincie Zuid-Holland en de omgevingsdienst DCMR werken samen aan een nieuwe Rotterdamse Havenvisie met een toekomstbeeld voor 2050. Deze conceptversie van de Havenvisie 2050 wordt gedeeld voor consulatie en inhoudelijke toetsing. De Havenvisie 2050 schetst een toekomstbeeld van de Rotterdamse haven als klimaatneutraal, circulair en concurrerend knooppunt. Voor Vlaardingen betekent dit zowel kansen als aandachtspunten. In de brief vraagt het college onder meer aandacht voor luchtkwaliteit, netcongestie, veiligheid bij nieuwe energiedragers, en de impact op ruimtelijke ordening en leefbaarheid. Ook worden kansen benoemd op het gebied van werkgelegenheid, scholing en samenwerking binnen regionale programma’s zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de Nationale Omgevingsvisie Extra (NOVEX).
Bekrachtiging parafenbesluit Beslissing op bezwaar
Het college heeft het Parafenbesluit Beslissing op bezwaar bekrachtigd.
Toelichting:
Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen heeft het bezwaarschrift tegen het besluit van het college van 2 december 2024 en het advies van de Algemene Kamer commissie van bezwaarschriften van 16 juni 2025 zorgvuldig bestudeerd. Na een grondige afweging van alle belangen en omstandigheden concludeert het college dat het oorspronkelijke besluit tot opleggen maatregel van verplaatsing van een bewoner binnen de opvangvoorziening ‘Mrija’ wordt gehandhaafd. Dit betekent dat het college contrair gaat op het advies van de bezwaarschriftencommissie.
Beantwoording artikel 34-vragen van mevr. Hogewoning van ONS.Vlaardingen over PTSS-regeling voor BOA's
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van mevr. Hogewoning van ONS.Vlaardingen over PTSS-regeling voor BOA’s vastgesteld.
Bijlage:
- Beantwoording vragen over PTSS-regeling voor BOA’s (pdf, 491 kB)
Toelichting:
Er zijn vragen gesteld door ONS.Vlaardingen over een PTSS-regeling voor BOA's. Het college geeft aan dat er geen speciale regeling is voor BOA's met PTSS. Heeft de BOA een traumatische ervaring meegemaakt in het werk en na deze confrontatie behoefte aan een gesprek, dan kan er direct contact opgenomen worden met het bedrijfsopvangteam. In de afgelopen vijf jaar zijn er geen meldingen geweest van BOA's met PTSS door het werk. Om die reden lijkt een regeling voor PTSS-ondersteuning nu niet aan de orde. Mocht dit in de toekomst wel nodig zijn, dan zal de bedrijfsarts kijken wat passend is voor welke situatie.
Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Hogendijk van ONS.Vlaardingen over Veiligheidsproblemen Westhavenkade
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Hogendijk van ONS.Vlaardingen over Veiligheidsproblemen Westhavenkade vastgesteld.
Bijlage:
Toelichting:
Het college van burgemeester en wethouders erkent de situatie en Toezicht & Handhaving is gevraagd hier structureel extra aandacht aan te besteden. Ook de politie neemt de locatie frequenter mee in haar toezicht. De openbare verlichting in de steegjes wordt eind dit jaar vernieuwd, zodat de zichtbaarheid en het gevoel van veiligheid verbeteren. Het college onderstreept het belang van een veilige en leefbare omgeving en blijft monitoren of de ingezette aanpak het gewenste effect heeft en treft waar nodig aanvullende maatregelen.
Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Boers (HEEL DE STAD), dhr. Van der Bie (Stadsbelangen Vlaardingen) en dhr. Van Unen (Beter voor Vlaardingen) over Veiligheidsmonitor
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Boers (HEEL DE STAD), dhr. Van der Bie (Stadsbelangen Vlaardingen) en dhr. Van Unen (Beter voor Vlaardingen) over Veiligheidsmonitor vastgesteld.
Bijlage:
- Beantwoording vragen over Veiligheidsmonitor (pdf, 382 kB)
Toelichting:
Er zijn vragen gesteld door HEEL DE STAD, Stadsbelangen Vlaardingen en Beter voor Vlaardingen over de Veiligheidsmonitor. Dit onderzoek wordt in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid landelijk uitgevoerd door het CBS in samenwerking met Ipsos I&O. De uitkomsten voor alle gemeenten, en dus ook Vlaardingen, worden in maart bekend gemaakt. Zodra de uitslagen bekend en beschikbaar zijn, kunnen deze gedeeld worden.
Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Boers, lid van HEEL DE STAD, over veiligheidsincidenten AZC Oost.
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Boers, lid van HEEL DE STAD, over veiligheidsincidenten AZC Oost vastgesteld.
Bijlage:
- Beantwoording vragen over veiligheidsincidenten AZC Oost (pdf, 392 kB)
Toelichting:
In de gestelde vragen wordt gesproken over ‘AZC Oost’. Het betreft echter niet een asielzoekerscentrum, maar de noodopvanglocatie aan de Kethelweg in Vlaardingen. In de vragen wordt gerefereerd aan vier incidenten. Bij de politie is één incident bekend; daarbij is direct opgetreden en de betrokkene is overgeplaatst naar een AZC buiten de gemeente Vlaardingen. Rond de locatie zijn diverse beveiligingsmaatregelen van kracht, waaronder 24/7 toezicht op het terrein en cameratoezicht op de schuin tegenoverliggende parkeerplaats. Daarnaast is er toezicht in de wijk door politie en boa's, zoals ook in andere wijken gebruikelijk is. Het college acht deze inzet toereikend en blijft hierover in overleg met politie en COA.
Beantwoording artikel 34-vragen van de heer Voorburg en de heer Van Rij (GL/PvdA) overgevolgen wetswijziging afschaffing urgentie voor statushouders
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van de heer Voorburg en de heer Van Rij (GL/PvdA) over gevolgen wetswijziging afschaffing urgentie voor statushouders vastgesteld.
Bijlage:
- Beantwoording artikel 34-vragen over gevolgen wetswijziging afschaffing urgentie voor statushouders (pdf, 268 kB)
Toelichting:
Op 3 juli 2025 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Versterking regie Volkshuisvesting aangenomen. Eén van de aangenomen amendementen bij dit wetsvoorstel verbiedt gemeenten om statushouders voorrang te geven bij het toewijzen van sociale huurwoningen. In het oorspronkelijke wetsvoorstel van minister Keijzer konden zij op andere gronden dan hun verblijfsstatus nog wel urgentie krijgen. De Eerste Kamer zal na het zomerreces stemmen over de wet Regie en heeft de Raad van State om advies gevraagd. De Raad van State is de belangrijkste juridische adviseur van het kabinet. Die zal beoordelen of het 'discriminatoir' is om statushouders als aparte groep uit te sluiten voor urgentie. Het college van B&W volgt deze ontwikkelingen met belangstelling en zal zich uiteindelijk (moeten) schikken naar de Wet zoals deze door de Eerste en Tweede Kamer wordt vastgesteld.
Aan Vlaardingen gekoppelde statushouders op basis van de wettelijke taakstelling, worden gehuisvest in samenwerking met de woningcorporaties. De toewijzing van woningen vindt plaats op basis van voorrang die verleend wordt aan de statushouders. Wanneer dit bij wet verboden wordt, dan zullen statushouders via reguliere routes naar huisvesting op zoek moeten. Dit kan bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor een sociale huurwoning. Of ze kunnen via het particuliere huursegment een woning zoeken of via het eigen netwerk bij vrienden of familie. Als de wetswijziging daadwerkelijk plaatsvindt, dan zal het naar verwachting nagenoeg onmogelijk worden voor Vlaardingen om te kunnen voldoen aan haar wettelijke taakstelling.
Raadsvoorstel wegsleepverordening 2025 gemeente Vlaardingen
Het college B&W heeft het Raadsvoorstel "Wegsleepverordening 2025 gemeente Vlaardingen" vastgesteld.
Bijlage:
- Raadsvoorstel "Wegsleepverordening 2025 gemeente Vlaardingen" (wordt nagezonden)
Toelichting:
Het actualiseren van de wegsleepverordening 2025 biedt de gemeente Vlaardingen de mogelijkheid om de weggesleepte voertuigen te stallen in een opslagloods die in eigen beheer is en zich binnen de gemeentelijke grenzen bevindt.
Vaststellen geactualiseerd Aanwijzingsbesluit verbod gebruik consumentenvuurwerk 2025
Het college van B&W het geactualiseerde Aanwijzingsbesluit verbod gebruik consumentenvuurwerk Vlaardingen 2025 vastgesteld.
Toelichting:
Het gewijzigde aanwijzingsbesluit geeft duidelijk weer in welke gebieden het afsteken van consumentenvuurwerk verboden is. Daarmee wordt het eerdere besluit uit 2021 gecorrigeerd, waarin de gebieden Liesveld en Veerplein tekstueel ontbraken. Daarnaast is de omgeving Dierenweide Marnixplantsoen als nieuw gebied aangewezen waar het verbod van het afsteken van consumentenvuurwerk geldt.
Intern Controleplan 2025
Het college van B&W heeft
- Het Raadsmemo Intern Controleplan 2025 vastgesteld.
- Het Intern Controleplan 2025 vastgesteld.
Bijlage:
- Raadsmemo Intern Controleplan 2025 (pdf, 1.4 MB)
Toelichting:
Het college van burgemeester en wethouders is verplicht om het gemeentelijke beleid en handelen te toetsen op getrouwheid en rechtmatigheid. Het controleplan beschrijft hoe het college daartoe gaat komen. Ook staat in het plan beschreven hoe het college op getrouwheid toetst voorafgaand aan de controle door de accountant. De uitkomsten worden gerapporteerd via de planning en control documenten.
Deelname aan de Collectieve aanpak en concessie voor publieke laadinfrastructuur Zuidwest Nederland 2026-2036.
Het college van B&W heeft
- Aan de Collectieve aanpak en concessie Publieke Laadinfrastructuur Zuidwest Nederland, waarvoor de gemeente Rotterdam optreedt als penvoerder, deelgenomen.
- Met de Verklaring van Deelname, de Volmacht en de Integriteits- en Geheimhoudingsverklaring door de deelnemende gemeenten aan de gemeente Rotterdam als concessieverlener voor de uitvoering van de aanbesteding ingestemd.
- De Samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Rotterdam voor het uitvoeren van het contract- en concessiemanagement voor de plaatsing en exploitatie van de publieke laadinfrastructuur aangegaan.
Toelichting:
De NAL-regio Zuidwest en de gemeente Rotterdam werken samen aan een nieuwe collectieve aanpak en aanbesteding voor laadinfrastructuur in de openbare ruimte voor elektrische voertuigen. Met behulp van deze aanbesteding geven we in de regio de komende jaren invulling aan de doelstellingen en verplichtingen die zijn opgenomen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Het college wil deelnemen aan deze collectieve aanpak en maakt hiervoor samenwerkingsafspraken met de gemeente Rotterdam.
Raadsmemo concept deelomgevingsprogramma duurzame mobiliteit
Het college van B&W heeft
- Het concept deelomgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit vastgesteld en dit ter consultatie aangeboden aan de gemeenteraad.
- De raadsmemo concept deelomgevingsprogramma duurzame mobiliteit vastgesteld. Bijlage Raadsmemo concept deelomgevingsprogramma duurzame mobiliteit
Toelichting:
Dit programma beschrijft de hoofdlijnen van het beleid voor duurzame mobiliteit in Vlaardingen. Het is een uitwerking van de Omgevingsvisie Vlaardingen 2040 en vormt een eerste stap richting het thematische Omgevingsprogramma Mobiliteit en Bereikbaarheid, dat naar verwachting in 2026 wordt opgesteld. In het programma is aandacht voor:
- de opkomst van deelmobiliteit (zoals deelauto’s, -steps, -scooters en -fietsen);
- duurzame stadslogistiek en uitstootvrije bevoorrading;
- infrastructuur en regels voor elektrisch fietsen;
- het uitbreiden van laadinfrastructuur;
- de rol van werkgevers bij het verminderen van woon-werkverkeer.
Vaststellen addendum bruikleenovereenkomst-om niet Opvangunit Oekraïense ontheemden, nieuw Huishoudelijk Reglement en mandaatbesluit portefeuillehouder
Het college van B&W heeft
- Het addendum op de door het college op 31 januari 2023 vastgestelde bruikleenovereenkomst-om niet ten behoeve van de opvangunits voor de Oekraïense ontheemden op Mrija vastgesteld.
- Het ‘Huishoudelijk Reglement Mrija Vlaardingen 2025’ vastgesteld.
- Mandaatbesluit bruikleenovereenkomst om niet Opvangunits Oekraïense ontheemden en huishoudelijk reglement 2025 vastgesteld.
Toelichting:
Op 10 juli 2025 heeft de gemeenteraad besloten de verlenging van de gemeentelijke opvang op Mrija onder voorwaarden mogelijk te maken. Ongeacht of de verlenging daadwerkelijk doorgaat, is het noodzakelijk dat verplaatsingen van ontheemden tijdig kunnen plaatsvinden. Daarom heeft het college een addendum op de bestaande bruikleenovereenkomst vastgesteld, waarmee de opzegtermijn wordt verkort. Daarom heeft het college een addendum op de huidige bruikleenovereenkomst en het huishoudelijk regelement aangescherpt en geactualiseerd. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat het college in situaties die daarom vragen snel en doeltreffend kan handelen.
Raadsmemo afdoening moties kunstgrasvelden VFC en Zwaluwen
Het college van B&W heeft het Raadsmemo afdoening moties kunstgrasvelden VFC en Zwaluwen vastgesteld.
Bijlage:
Toelichting:
Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college de kosten van de aanleg van kunstgrasvelden voor de voetbalverenigingen VV Zwaluwen en V.F.C. op een rij gezet. Het college is zich bewust van de groei van beide verenigingen en de druk die dit op de accommodatie oplevert. Vanuit dit perspectief is een investering in kunstgrasvelden begrijpelijk. Het college wijst er tegelijkertijd ook op dat voor deze investeringen nog geen middelen zijn gereserveerd in de begroting. Investeren in kunstgrasvelden vraagt immers om een structurele verhoging van het Meerjaren Investeringsplan Sport. Dat is in beginsel ook niet nodig, omdat in Vlaardingen als geheel een overcapaciteit aan voetbalvelden aanwezig is. Daarnaast zijn er andere ontwikkelingen rondom voetbalvelden waarover nog besluitvorming moet plaatsvinden en waar ook nog geen budget voor is gereserveerd. Het college ziet daarom momenteel geen ruimte om deze meerkosten op te nemen in de begroting. Samen met de verenigingen en Vlaardingen in Beweging zal blijvend worden gezocht naar oplossingen en mogelijkheden.
Raadsvoorstel tot het gewijzigd vaststellen van het TAM-IMRO omgevingsplan en plan-MER AWZI Vergulde Hand Vlaardingen
Het college van B&W heeft het Raadsvoorstel tot het gewijzigd vaststellen van het TAM-IMRO omgevingsplan en plan-MER AWZI Vergulde Hand Vlaardingen vastgesteld.
Bijlage:
- Raadsvoorstel tot het gewijzigd vaststellen van het TAM-IMRO omgevingsplan en plan-MER AWZI Vergulde Hand Vlaardingen (wordt nagezonden).
Toelichting:
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het raadsvoorstel voor de gewijzigde vaststelling van het TAM-IMRO omgevingsplan Vergulde hand West en het plan-MER Vergulde Hand West. Het doel is het verkrijgen van een actueel planologisch juridisch kader om de nieuwe AWZI op de Vergulde Hand West mogelijk te maken. De bestaande AWZI De Groote Lucht aan de Maassluissedijk 175 is sinds 1983 in bedrijf en is toe aan vervanging. De zuivering is op meerdere punten niet toekomstbestendig. Er is sprake van verschillende vormen van veroudering van de installatie (technisch, functioneel, economisch). De verwachting is dat de huidige installatie rond 2030 niet meer aan de (toekomstige) wettelijke eisen kan voldoen. Om doelstellingen te behalen op het gebied van veiligheid, energieneutraliteit en grondstofterugwinning, is een nieuwe installatie nodig.
Het ontwerp TAM-IMRO omgevingsplan en het plan-MER heeft van 10 april t/m 22 mei 2025 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn er drie zienswijzen ingediend die niet hebben geleid tot wijziging van het ontwerp TAM-IMRO omgevingsplan. Tijdens de terinzagelegging is er tevens een inloopbijeenkomst geweest om belanghebbenden te informeren over de planvorming.