Openbare besluiten van 15 juli 2025

Openbare besluiten uit de vergadering van het college van burgemeester en wethouders.

Beantwoording artikel 34-vragen van mevr. Hogewoning van ONS.Vlaardingen over pssssst BOA 

Het college van B&W heeft de beantwoording van de artikel 34-vragen van mevr. Hogewoning raadslid van ONS.Vlaardingen over pssssst BOA vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

Naar aanleiding van vragen van ONS.Vlaardingen over seksuele straatintimidatie, geeft het college aan de zorgen te delen. In Vlaardingen zijn slechts enkele meldingen bekend, maar bewustwording blijft belangrijk. Daarom is op 1 juli de campagne Intimideermijniet van start gegaan, inclusief een expositie in KADE40 en de lancering van het digitale meldpunt voor Vlaardingen intimideermijniet.nl. De gemeente volgt met interesse de landelijke pilot waarin BOA's mogen handhaven op seksuele intimidatie, en wacht de uitkomsten daarvan zorgvuldig af.

Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. van der Bie (StadsBelangen Vlaardingen) over Knarrenhof  

Het college van B&W heeft de beantwoording van de artikel 34-vragen van dhr. Van der Bie (StadsBelangen Vlaardingen) over Knarrenhof vastgesteld. 

Bijlage:

Toelichting:

De heer Van der Bie van de fractie StadsBelangen Vlaardingen heeft vragen gesteld over de Knarrenhof, een meergeneratiewoning die geschikt is voor zelfredzame ouderen. Het college antwoordt dat aan de stuurgroep Knarrenhof Vlaardingen twee potentiële locaties zijn aangedragen. Binnen deze ontwikkelingen zagen de vertegenwoordigers van stuurgroep Knarrenhof Vlaardingen geen rol voor zichzelf. Stichting Knarrenhof wil alleen werken met de eigen, vaste architect en ontwikkelaar, wat niet mogelijk is binnen de ontwikkelingen in Vlaardingen. Het college heeft geen invloed op hoe derden hun eigen rol zien  welke eisen zij stellen. De gesprekken tussen de ontwikkelaar en Stichting Knarrenhof hebben niet geleid tot een concrete aanvraag die door de gemeente beoordeeld kan worden. Het college heeft geen invloed op de samenwerking tussen partijen. De besluitvorming over het al dan niet doorzetten van een initiatief ligt ook bij de initiatiefnemer. Het college speelt geen rol in dergelijke beslissingen. 

Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Stevens (CDA) over Rehobothkerk

Het college van B&W heeft de beantwoording van de artikel 34-vragen van de heer Stevens (CDA) over Rehobothkerk vastgesteld

Bijlage:

Toelichting:

In de beantwoording van de art. 34 vragen geeft het college aan dat het op de hoogte is van de voorgenomen verkoop van de Rehobothkerk. Doordat het gebouw de status van beeldbepalend pand heeft, kunnen verbouwingen of sloopwerkzaamheden aan het gebouw alleen worden uitgevoerd volgens bepaalde richtlijnen en pas nadat schriftelijk advies is ingewonnen bij de Commissie Omgevingskwaliteit over mogelijke sloop. De gemeente speelt hier geen rol in, omdat zowel de Rehobothkerk als de bijbehorende grond eigendom zijn van de kerkgemeenschap. 

Beantwoording artikel 34-vragen van de heer Boers (HEEL DE STAD) over Aanzet

Het college van B&W heeft de beantwoording van de artikel 34-vragen van dhr. Boers (HEEL DE STAD) over Aanzet vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

Het college heeft de beantwoording van de artikel 34-vragen van de heer Boers (HEEL DE STAD) over Stichting Aanzet vastgesteld. In de vragen wordt gevraagd naar de rol en verantwoordelijkheid van de gemeente inzake het bericht over het faillissement van Stichting Aanzet. Het college geeft in haar antwoorden aan hoe die verantwoordelijkheid van een gemeente in een subsidierelatie eruitziet.

Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Boers (HEEL DE STAD) over de William Schrikkerstichting

Het college van B&W heeft de beantwoording van de artikel 34-vragen van dhr. Boers (HEEL DE STAD) over de William Schrikkerstichting vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

Uit de beantwoording blijkt de rol van de gemeente, zo heeft de gemeente geen toezichthoudende rol, deze ligt bij het Ministerie van Veiligheid & Justitie en bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Daarnaast is het beëindigen van de contractuele relatie voorbehouden aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en IGJ. De gemeente heeft geen taak en verantwoordelijkheid in de opschorting of beëindiging van het contract.

Raadsmemo motie Statiegeld

Het college van B&W heeft het raadsmemo over de motie Statiegeld vastgesteld.

Bijlage:

  • Raadsmemo motie Statiegeld (wordt later toegevoegd)

Toelichting:

Het college adviseert in de beantwoording van de motie statiegeld om geen bulk-statiegeldapparaten of gele statiegeldbakken te plaatsen in de openbare ruimte. De verantwoordelijkheid voor de inzameling van statiegeldflesjes en -blikjes ligt bij de producenten. Statiegeld bulkapparaten in de openbare ruimte brengen praktische en juridische uitdagingen met zich mee, zo is gebleken uit de gevoerde gesprekken met Verpact (de uitvoerende partij voor het statiegeldsysteem op plastic flessen en blikjes in Nederland). Voor de gele statiegeldbakken geldt dat deze tot extra beheer- en onderhoudskosten leiden voor de gemeente. Op dit moment is, op verzoek van de raad, de proef met een blikrek/doneerring op de afvalbakken in uitvoering. Passsanten kunnen hun statiegeldflesjes en -blikjes hierin plaatsen om zo te voorkomen dat statiegeldjagers afvalbakken omwoelen.  

Raadsvoorstel Ruimtelijke Haalbaarheid en Voorbereidingskrediet Zuidbuurt 

Het college van B&W heeft:

  1. Het raadsvoorstel Ruimtelijke Haalbaarheid en Voorbereidingskrediet Zuidbuurt vastgesteld.
  2. De bijlagen behorend bij dit raadsvoorstel op grond van artikel 87 van de Gemeentewet, met uitzondering van het Participatieplan Zuidbuurt onder geheimhouding aan de gemeenteraad aangeboden.

Bijlage:

  • raadsvoorstel Ruimtelijke Haalbaarheid en Voorbereidingskrediet Zuidbuurt (wordt later toegevoegd)

Toelichting: 

Het college heeft ingestemd met het raadsvoorstel Ruimtelijke Haalbaarheid en Voorbereidingskrediet van de herstructurering van de Zuidbuurt. In 2023 heeft de gemeente Vlaardingen, samen met woningcorporatie Waterweg Wonen, ontwikkelpartner ERA Contour geselecteerd voor de haalbaarheidsfase van deze herstructurering binnen de Westwijk, deelgebied Zuidbuurt. Hiervoor is een intentieovereenkomst opgesteld, die in april 2023 door het college is vastgesteld.

Raadsmemo evaluatie plan van aanpak Doelgroepenvervoer MVS  

Het college van B&W heeft 

  1. De conclusies en aanbevelingen uit de evaluatie plan van aanpak Doelgroepenvervoer MVS overgenomen.
  2. Het raadsmemo evaluatie plan van aanpak Doelgroepenvervoer MVS vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

De MVS-gemeenten hebben twee jaar na de start van het Vervoerloket voor het Doelgroepenvervoer het plan van aanpak Doelgroepenvervoer geëvalueerd. Uit de evaluatie komt naar voren dat de overgang naar een nieuwe aanbieder van Wmo-vervoer (ievo) en het inrichten van een Vervoerloket over het algemeen goed is verlopen. Met ingang van dit jaar ontvangen nieuwe aanvragers een reizigersadvies van het Vervoerloket. Deze adviezen kunnen zich ook richten op vrijwilligers- of openbaar vervoer. Voor het vrijwilligersvervoer wordt samengewerkt met Argos Mobiel.
Uit de evaluatie komt naar voren dat met name de toegankelijkheid van het openbaar vervoer verbetering behoeft, door het begeleiden van inwoners die wat hulp nodig hebben bij het reizen met OV en door het verbeteren van de toegankelijkheid van de OV-haltes. Voor de verbetering wordt samengewerkt binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. 

Raadsmemo met de eerste financiële kwartaalrapportage 2025 Rogplus, de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2025 en het jaarverslag 2024 van de Bezwaarschriftencommissie 

Het college van B&W heeft het raadsmemo met de eerste financiële kwartaalrapportage 2025 Rogplus, de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2025 en het jaarverslag 2024 van de Bezwaarschriftencommissie vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

Het college informeert de gemeenteraad over de eerste financiële kwartaalrapportage 2025 Rogplus, de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2025 en het jaarverslag 2024 van de Bezwaarschriftencommissie. Uit de eerste financiële kwartaalrapportage 2025 Rogplus blijkt dat de uitgaven op of rond de te verwachte uitgaven voor het eerste kwartaal zitten. Het cliëntervaringsonderzoek toont aan dat de respondenten de ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning beoordelen op een gemiddeld rapportcijfer van 7,4%. Dit is een lichte daling van 0,1% ten aanzien van 2024. Het jaarverslag 2024 van de Bezwaarschriftencommissie laat zien dat het aantal bezwaarschriften vrijwel gelijk is gebleven.

Vaststellen subsidieregeling evenementen en subsidieregeling culturele activiteiten

Het college van B&W heeft:

  1. De subsidieregeling evenementen, gemeente Vlaardingen  binnen het taakstellende budget van € 750.000 vastgesteld
  2. De Subsidieregeling culturele activiteiten, gemeente Vlaardingen  binnen het taakstellende budget van € 210.000 vastgesteld.

Toelichting:

Op 30 januari 2025 is de Evenementenvisie 2025-2035 vastgesteld door de gemeenteraad. De 'Subsidieregeling evenementen' is nu vastgesteld om uitvoering te geven aan het vastgestelde beleid. Voor de 'Subsidieregeling culturele activiteiten' geldt hetzelfde. De regeling geeft uitvoering aan de Cultuurnota. De regeling biedt ook ruimte aan meer activiteiten gedurende het hele jaar en om het beschikbare budget optimaal te kunnen benutten.

Informatie over het aanvragen van de subsidies en de actuele regelingen komt binnenkort beschikbaar op de gemeentelijke website. 

Evaluatie samenwerking gemeente Vlaardingen en Federatie Broekpolder

Het college van B&W heeft het raadsmemo ‘Eevaluatie samenwerking gemeente Vlaardingen en Federatie Broekpolder’ vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

Gemeente Vlaardingen en de Federatie Broekpolder werken al sinds 2008 samen op basis van een convenant. De samenwerking tussen deze partijen is geëvalueerd. Er wordt toegewerkt naar een nieuw convenant. Hierin wordt de samenwerking voortgezet met het voorstel vernieuwde afspraken over de samenwerking en de governance vast te leggen.

Op verzoek van GroenLinks/PvdA vindt op 4 september 2025 een commissievergadering plaats waarin portefeuillehouder en de voorzitter van de Stichting Federatie Broekpolder toelichting geven op de diverse ontwikkelingen in de Broekpolder. De onderwerpen sanering van de Broekpolder, het jaarplan van de Federatie (gebaseerd op de gebiedsvisie Broekpolder 2040) en het opnieuw te sluiten convenant worden beeldvormend behandeld. Dit is in lijn met de afspraak uit het convenant met Federatie Broekpolder om de gemeenteraad (twee)jaarlijks te informeren.

Monitor inburgering 2023 en 2024 

Het college van B&W heeft:

  1. De monitor inburgering 2023 en monitor inburgering 2024 vastgesteld
  2. Het raadsmemo Monitor Inburgering 2023 en 2024 vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

Het college heeft de monitors inburgering 2023 en 2024 vastgesteld. Het doel van de monitor is om jaarlijks inzicht te geven in de stand van zaken rond de inburgeringsdoelen en ambities van de MVS-gemeenten. Dit jaar worden de monitors over 2023 en 2024 gelijktijdig aangeboden. De monitor over 2024 is inhoudelijk vernieuwd en sluit beter aan op het huidige inburgeringsstelsel. Hierdoor is een directe vergelijking met voorgaande jaren niet mogelijk. Beide monitors bieden gemeenten en partners actuele en beleidsmatig bruikbare informatie over de voortgang en (tussentijdse) resultaten van de Wet inburgering 2021. Tegelijkertijd ziet het college dat de huidige uitvoering op onderdelen tekortschiet: trajecten verlopen soms traag, de begeleiding is niet altijd passend, en een deel van de statushouders blijft onnodig lang aan de zijlijn staan.

Deze inzichten onderstrepen de noodzaak om knelpunten niet alleen te signaleren, maar ze ook daadwerkelijk aan te pakken — met meer regie, betere afstemming en een scherpere beleidskoers vanuit de drie gemeenten. Hiervoor doet het college uiterlijk in het laatste kwartaal een voorstel aan de raad.

Beleidsregels brede ondersteuning Wet hersteloperatie toeslagen MVS 2025 

Het college van B&W heeft de beleidsregels brede ondersteuning Wet hersteloperatie toeslagen MVS 2025 vastgesteld. 

Toelichting:

Stroomopwaarts voert namens de MVS-gemeenten de brede ondersteuning uit voor gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire. Ten behoeve daarvan heeft het college de beleidsregels brede ondersteuning Wet hersteloperatie toeslagen MVS 2025 vastgesteld. Deze beschrijven in welke situaties en onder welke voorwaarden (mogelijk) gedupeerde ouders, kinderen, nabestaanden en ex-toeslagpartners van de kinderopvangtoeslagaffaire ondersteuning van Stroomopwaarts kunnen krijgen. De beleidsregels dragen bij aan meer duidelijkheid, transparantie en vertrouwen richting de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire. Ook bieden de beleidsregels inzicht in de werkwijze en mogelijkheden binnen de brede ondersteuning.

Raadsmemo evaluatie regionale pilot Doorbraakmethode MVS en vervolg van de Doorbraakmethode in Vlaardingen

Het college van B&W heeft: 

  1. De doorbraakmethode tot september 2027 onder de naam Doorbrekend werken in Vlaardingen voortgezet.
  2. Het raadsmemo eindevaluatie regionale pilot Doorbraakmethode MVS vastgesteld.

Bijlage:

Toelichting:

Het college informeert de gemeenteraad over de uitkomsten van de evaluatie van de regionale pilot Doorbraakmethode en de vervolgafspraken die gemaakt zijn om de Doorbraakmethode voort te zetten in Vlaardingen. De evaluatie laat zien dat de Doorbraakmethode een belangrijk instrument is om maatwerkondersteuning in te kunnen zetten voor inwoners met veelal complexe problematiek en daarnaast kostenbesparend te werken. Vlaardingen geeft de wijkteams 0-100, zijnde Minters en Mevis, de opdracht de Doorbraakmethode vanaf 1 september 2025 voort te zetten in Vlaardingen.

Definitief locatiebesluit schoolgebouw Broekweg & Uitgangspunten gebiedsontwikkeling Marktbuurt

Het college van B&W heeft:

  1. Een deel van het (parkeer)terrein aan de Broekweg definitief als locatie voor onderwijshuisvesting inclusief kinderopvang aangewezen.
  2. De motie 'Integraliteit' van 12 juni 2025 bij de verdere uitwerking en planvorming integrale gebiedsontwikkeling Marktbuurt betrokken.
  3. Het raadsmemo Definitief (aangepast) locatiebesluit nieuwbouw schoolgebouw Broekweg en uitgangspunten integrale gebiedsontwikkeling vastgesteld. 

Bijlage:

Toelichting:

Het college heeft op 20 mei jl. het voorgenomen besluit genomen om een deel van het parkeerterrein aan de Broekweg te gebruiken voor een nieuw schoolgebouw. Na behandeling in de gemeenteraad, volgt er nu een definitief besluit van het college om inderdaad het deel van het parkeerterrein aan te wijzen als locatie voor een nieuw schoolgebouw. Daarbij wordt, op verzoek van de gemeenteraad, ook rekening gehouden met overige aanwezige functies in de omgeving, zodat er ruimte is voor een afgewogen en toekomstbestendige invulling van het gebied.

Windmolens Oeverwind 2

Het college van B&W heeft:

  1. Medewerking verleend aan planologische procedures voor de realisatie van in totaal twee windmolens, één aan iedere zijde van de tunnelmond van de Blankenburgverbinding op voorwaarde van een haalbaar plan.
  2. Medewerking verleend aan planologische procedures voor de terugkeer van een restaurantfunctie zonder (bedrijfs)woning in het Oeverbos mits de vestiging van een restaurant de realisatie en/of exploitatie van de beoogde en al bestaande windmolens niet belemmert verlenen.  
  3. Het raadsmemo 'Voortgang windenergie Oeverwind 2' vastgesteld    

Bijlage:

Toelichting: 

Het college van B&W heeft besloten om medewerking te verlenen aan de realisatie van twee nieuwe windmolens (Oeverwind 2) aan weerszijden van de tunnelmond van de Blankenburgverbinding op voorwaarde van een haalbaar plan. Dit besluit markeert een belangrijke stap in de richting van een toekomstbestendig Vlaardingen. Met deze ontwikkeling komt Vlaardingen niet alleen haar regionale afspraken na rondom windenergie, maar geeft de stad ook concreet invulling aan het stadsprogramma Nieuwe Energie. De opwek van meer hernieuwbare energie is een speerpunt binnen het stadsprogramma. Samen met inwoners en bedrijven werkt Vlaardingen aan een energieneutrale toekomst waarin lokaal opgewekte windenergie een sleutelrol speelt. De locatiekeuze voor de windmolens is het resultaat van een stadsbreed participatietraject waarin inwoners en belanghebbenden actief meedachten over de locatie van de nieuwe windmolens. 

Tegelijkertijd maakt het college de terugkeer van een restaurantfunctie in het Oeverbos mogelijk onder de voorwaarde dat dit de ontwikkeling van de windmolens niet belemmert. Zo blijft er ruimte voor recreatie én wordt de energietransitie versterkt.

Wethouder Koen Kegel (Nieuwe Energie): “Met Oeverwind 2 zetten we een concrete stap richting het opwekken van nog meer schone energie in Vlaardingen. Na de succesvolle realisatie van Oeverwind 1, kunnen Vlaardingers weer deelnemen in deze windmolens. Daardoor kunnen zij ook nu de vruchten plukken van deze ontwikkeling.”

Raadsbijeenkomsten

Het college van B&W heeft het raadsmemo Zomerreces 2025 vastgesteld.

Bijlage: