Industriegebied krijgt kloppend hart
Rory Dickhoff is een geboren en getogen Vlaardinger met hart voor zijn stad. Hij houdt niet alleen van Vlaardingen, maar wil zijn stad ook leuker maken. Nu en in de toekomst.
Sinds 1 december 2022 is hij aan de slag als aanjager van levendigheid in District U en is verantwoordelijk voor de tijdelijke programmering van dit gebied.
Van jongs af aan is hij verbonden met het gebied. Rory: “Mijn vader werkte 40 jaar voor Unilever. Mijn opvoeding is betaald door Unilever.” Een mooie speling van het lot is dat Rory nu ook tijdelijk woont in het U District. De voormalige directiekamer van Unilever veranderde hij van een kantoorunit in een woonappartement.
Rauw
Hij vindt de Rivierzone rauw, industrieel en stoer. Met hoge woongebouwen, wordt dit voor hem een plek van Rotterdamse allure met veel ruimte voor pleinen en parken.
Leven in de brouwerij brengen in District U is de opdracht die Rory de komende jaren heeft van de ontwikkelaar van District U: ALV. Het gebied op de kaart zetten als spannende plek in Vlaardingen waar van alles te beleven is. Een mix van kunst, cultuur, sport, evenementen en horeca. Zijn voornaamste doelgroep? Jongeren tussen de 25 en 35 jaar, zowel studenten als werkenden.
Wasserette annex bar
De horeca speelt voor hem een belangrijke rol. Het is de eerste stap voor het maken van een levendige plek. Na een paar maanden buffelen is de voormalige brandweerkazerne van Unilever onherkenbaar veranderd in een ultra hippe plek met een bar, cosy restaurant en buitenterras. Behalve als ontmoetingsplek is er ook een wasserette waar jongeren uit de tijdelijke woningen van de Fairland Studio’s hun was kunnen doen.
Reuring
Het realiseren van een nieuwe stadswijk aan de Maas met zo’n 750 woningen, scholen, bedrijven en horeca kost tijd. Rory wil als eerste de tijdelijke bewoners van de studio’s betrekken. Nu de pop-up horeca er staat is er een ontmoetingsplek geboren en wil hij als volgende stap ook maaltijden aanbieden. Eerst dacht hij aan een eetkamerrestaurant, maar afhalen is ook een idee. Rory: “Als ik zie hoeveel maaltijden Thuisbezorgd aflevert bij de jongeren is er een markt voor. Daar speel ik op in met afhaalmaaltijden.”
Kartrekkers
Contact maken met bewoners en het toekomstige onderwijs van Lentiz en Albeda is belangrijk om het gebied een eigen sfeer te geven. Hij wil samen met de bewoners van de studio’s evenementen programmeren. Rory: “De doelgroep is dan zelf de organisator. Wat mij betreft trekken zij straks de kar en steunen wij de initiatieven. Er moet hier zo’n sfeer komen dat je ondanks de bouwput hier een leuke tijd hebt en er een gave plek ontstaat met mensen uit het gebied. Die bruisende sfeer trekt weer mensen van buiten. Als dat lukt is mijn droom uitgekomen.”