Evenementenvergunning

Als u een evenement wilt organiseren zoals een braderie, kermis, optocht, concert, buurt- of straatfeest dan vraagt u een vergunning aan bij de gemeente. De behandeling van de aanvraag duurt bij een klein evenement 5 werkdagen en bij een groot evenement maximaal 8 weken.

Hoe werkt het

Aan de hand van uw aanvraag beoordelen we van welk type uw evenement is. Hierna ontvangt u een ontvangstbevestiging van de aanvraag.. De gemeente kent de volgende typen evenementen:

  • 0-evenement: evenement met een laag risicoprofiel.
  • A-evenement: laag risico-evenement, waarbij sprake is van een beperkte impact op de omgeving en het verkeer.
  • B-evenement: gemiddeld risico-evenement, waarbij sprake is van een grote impact op de directe omgeving en/of gevolgen voor het verkeer.
  • C-evenement: hoog risico-evenement, waarbij sprake is van een grote impact op de stad en/of regionale gevolgen voor het verkeer.

Locatieprofielen

Als u een evenement in Vlaardingen wilt organiseren kan dat op meerdere locaties. Voor enkele van deze locaties zijn locatieprofielen opgesteld. Hierin vindt u de kenmerken van de locaties zodat u snel kunt zien of de locatie geschikt is voor uw evenement.

Hoe werkt het?

  • U kunt langskomen zonder afspraak op het spreekuur horeca en evenementen.
    Als u wilt kunt u ook een afspraak maken om uw aanvraag vooraf te bespreken. Vul hier uw gegevens in, dan nemen we contact met u op.
  • Download het aanvraagformulier evenementenvergunning en vul het volledig in. U moet bijvoegen:
    • een ingetekende plattegrond van het evenemententerrein met de locatie en afmetingen van podium, tent, vuurkorf, barbecue, geluidsinstallatie, tafels, af te sluiten straten en dergelijke;

Als in of op een bouwsel, zoals een tent, podium of springkussen meer dan 150 personen tegelijk aanwezig zijn, moet u ook het volgende leveren:

  • Een plattegrond op schaal of met maatvoering waarop de aanwezige bouwsels die groter zijn dan 25 m2 staan
  • Een situatieschets met noordpijl
  • Een plattegrond van ieder bouwsel, bestemd voor meer dan 150 personen, waarop staat:
    1. 1. de voor personen beschikbare oppervlakte;
    2. 2. waarvoor het bouwsel gebruikt wordt;
    3. 3. de opstelling van alles wat u neerzet en, de aanduiding van, als deze aanwezig zijn:
      • brand- en rookwerende scheidingsconstructies
      • vluchtroutes
      • draairichting van doorgangen;
      • nooduitgangen en vluchtroutes, met de breedte ervan
      • vluchtrouteaanduidingen
      • noodverlichting
      • brandblusvoorzieningen;

De gemeente kan tijdens het beoordelen van uw aanvraag aanvullende informatie vragen.

Let op: voor het verkopen van alcohol tijdens een evenement buiten een horecagelegenheid moet u een aparte ontheffing aanvragen.

Aanvraag

Lever het formulier in bij de gemeente, dit kan via:

De gemeente bepaalt het type evenement (0-, A-, B-, of C-evenement) en stuurt u een ontvangstbevestiging van de aanvraag. Daarna neemt de gemeente de aanvraag in behandeling.

Kosten

Er zijn geen kosten aan de aanvraag van een evenementenvergunning verbonden.

Waar kunt u terecht?

Voor meer informatie over een evenementenvergunning kunt u een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier. U kunt ook bellen naar: (010) 248 4000.

Hoe lang duurt het?

  • 0-evenement, zonder vergunning: maximaal 5 werkdagen
  • A-evenement, vergunning: maximaal 4 weken
  • B-evenement: maximaal 8 weken
  • C-evenement: maximaal 8 weken

Let op: de gemeente kan uw aanvraag publiceren als bekendmaking. Deze kunt u dan inzien op www.officielebekendmakingen.nl. Belanghebbenden krijgen dan de mogelijkheid hun zienswijze in te dienen. Dit kan invloed hebben op uw vergunning.

Uitgelicht