Bewijs van Nederlanderschap

Het bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijk bewijs (uittreksel) van de gemeente dat u in het bezit bent van de Nederlandse nationaliteit. Dit kunt u nodig hebben voor bijvoorbeeld  een verhuizing naar het buitenland of een huwelijk. Of voor bepaalde beroepen zoals een functie in het openbaar bestuur.

Hoe werkt het?

  • Vraag het uittreksel aan in de gemeente waar u woont. Dit kan voor uzelf of voor uw minderjarig kind als deze bij u in huis woont.
  • Als iemand anders het uittreksel voor u aanvraagt, moet u deze persoon daarvoor machtigen.

Digitaal

  • Digitaal aanvragen via het aanvraagformulier. U kunt dan inloggen met DigiD. U kunt direct afrekenen en krijgt het bewijs van Nederlanderschap binnen 3 werkdagen opgestuurd.

Op het stadskantoor

  • Maak vooraf een afspraak.
  • Het bewijs vraagt u persoonlijk aan of via een gemachtigde. U krijgt het bewijs direct mee.
  • Geef uw geldig identiteitsbewijs of een kopie hiervan mee aan de gemachtigde. Ook de gemachtigde moet een geldig identiteitsbewijs tonen.

Schriftelijk

  • Stuur een brief aan de gemeente Vlaardingen, t.a.v. klantcontactcentrum, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.
  • Vermeld in uw brief waarom u het bewijs nodig heeft.
  • Onderteken de brief.
  • Stuur een kopie mee van uw geldig identiteitsbewijs.

Meenemen

  • Geldig identiteitsbewijs.
  • Bij machtiging: een brief met daarin de reden van de aanvraag en toestemming aan de gemachtigde het bewijs af te halen.

Kosten

  • Aan de balie € 11,90
  • Digitale aanvraag € 8,15

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht op het stadskantoor. Maak altijd een afspraak. Voor meer informatie kunt u de veelgestelde vragen bekijken of contact opnemen via (010) 248 4000. U kunt ook contact opnemen via www.vlaardingen.nl/contactformulier.

Hoe lang duurt het?

  • Balie stadskantoor: u krijgt het bewijs direct mee.
  • Bij een schriftelijke aanvraag: maximaal 3 werkdagen.