Identiteitskaart

Een identiteitskaart is identiteitsbewijs en u kunt er naar de meeste Europese landen mee reizen. Vraag een identiteitskaart aan bij de gemeente Vlaardingen als u hier staat ingeschreven. Als u niet in de BRP staat ingeschreven, kijk dan bij Paspoort en identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland of Paspoort en identiteitskaart zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Hoe werkt het

Let op:

Op maandag 19 en dinsdag 20 augustus 2019 is het in verband met een technische update niet mogelijk alle aanvragen voor reisdocumenten te verwerken. Hou daar rekening mee als u een afspraak maakt.

  • 19 augustus: geen spoedaanvragen voor een paspoort of identiteitskaart mogelijk.

  • 20 augustus: geen aanvragen of spoedaanvragen mogelijk voor een paspoort of identiteitskaart. Het is ook niet mogelijk om deze reisdocumenten af te halen.

Geldigheidsduur

  • 10 jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent.
  • 5 jaar geldig als u bij de aanvraag jonger bent dan 18 jaar

Hoe werkt het?

  • Maak een afspraak.
  • Vraag uw identiteitskaart aan in de gemeente waar u bent ingeschreven.
  • Vraag uw identiteitskaart persoonlijk aan. Kinderen en baby’s moeten aanwezig zijn bij het aanvragen van eigen identiteitskaarten.
  • Haal uw identiteitskaart persoonlijk binnen 3 maanden na aanvraag op. Kinderen en baby’s moeten aanwezig zijn bij het afhalen van eigen identiteitskaart.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart) die in uw bezit zijn (geldig, verlopen of buitenlands).
  • 1 goede pasfoto.
  • Voor kinderen jonger dan 12 jaar:

Kosten

  • Personen van 18 jaar en ouder: € 52,20
  • Personen jonger dan 18 jaar: € 29,65
  • Spoedtoeslag € 48,60

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht op het stadskantoor. Voor meer informatie kunt u de veelgestelde vragen bekijken of contact opnemen via (010) 248 4000. U kunt ook contact opnemen via www.vlaardingen.nl/contactformulier.

Bent u door een lichamelijke of geestelijke beperking niet in staat om uw reisdocument persoonlijk aan te vragen, dan kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen om uw aanvraag in behandeling te nemen. Neem hiervoor telefonisch contact op via (010) 248 4000.

Hoe lang duurt het?

  • Normale aanvraag: 5 werkdagen
  • Spoed: volgende werkdag bij aanvraag vóór 14.00 uur.
  • Bij vermissing of diefstal van uw vorige reisdocument kan het langer duren dan 5 werkdagen. De medewerker informeert u over de levertijd.