Huwelijk, geregistreerd partnerschap en melding

Er is in Nederland geen verschil meer tussen het huwelijk en geregistreerd partnerschap. De gang van zaken op de grote dag is precies hetzelfde, dit geldt ook voor de kosten. Een verschil is wel dat een registratie van het partnerschap slechts in enkele landen wordt geaccepteerd.

Hoe werkt het?

  • Maak telefonisch een afspraak voor de melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap of het reserveren van een datum voor het huwelijk/partnerschap.
  • U moet uiterlijk twee weken voor de datum van huwelijk/partnerschap de melding gedaan hebben. Na de melding moet u binnen een jaar trouwen of registreren anders vervalt de melding en moet u deze opnieuw doen.
  • De melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap doet u in de huwelijks/partnerschapsgemeente.
  • Voor de melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap krijgt u formulieren thuisgestuurd die u moet invullen en op de afspraak melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap moet inleveren.
  • Voor het huwelijk/de partnerschap heeft u meerderjarige getuigen nodig, minimaal 2, maximaal 4. Heeft u geen ‘eigen’ getuigen, dan kunt u een getuige van de gemeente vragen.
  • Bent u in het buitenland geboren, heeft u niet de Nederlandse nationaliteit of heeft u in het buitenland gewoond, informeer dan bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de huwelijks/partnerschapsgemeente welke documenten u nodig heeft. 
  • U kunt trouwen of registreren in gemeenschap van goederen of op huwelijkse/partnerschapsvoorwaarden. Voor meer informatie kunt u terecht bij een notaris.
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand bespreekt met u hoe u de plechtigheid rondom het huwelijk/partnerschap vorm wilt geven. Bij kosteloze huwelijken/partnerschappen wordt er geen contact met u opgenomen.
  • De verbintenis komt tot stand door het afleggen van een verklaring tegenover de ambtenaar van de burgerlijke stand die daarvan een huwelijksakte/partnerschapsakte opmaakt.

Let op: In het nieuws is gemeld dat de melding van voorgenomen huwelijk (ondertrouw) geheel digitaal kan. Op dit moment kan dat echter nog niet. De 'meldingen van voorgenomen huwelijk' kunnen niet elektronisch worden aangeleverd, omdat er een handtekening nodig is. De melding kan nu alleen nog schriftelijk (voorzien van kopie identiteitsbewijs) of in persoon gedaan worden. De wetgeving heeft nog niet voorzien in het gebruik van een digitale handtekening.

Trouwboekje

Bij een huwelijk of partnerschap is een trouwboekje (of partnerschapsboekje) niet verplicht. Het boekje wordt alleen verstrekt als het is aangevraagd en betaald. Ook na de huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie kan het boekje nog worden aangevraagd. De bruid of bruidegom kan  digitaal een trouwboekje aanvragen. Je kunt daarbij kiezen uit drie soorten: crème (eenvoudig, € 14,85) donkerblauw (luxe/lederen kaftje, € 41,45) of bordeaux (luxe/lederen kaftje, € 41,45). Bekijk de trouwboekjes.

Je kunt het trouwboekje via Ideal afrekenen. Na betaling wordt het trouwboekje tijdens de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie aan jullie verstrekt of, als je al getrouwd/als partner geregistreerd bent, op het opgegeven adres per post bezorgd.

Kosten

  • Trouwboekje (niet vereist) € 14,85, luxe uitvoering € 41,45

Kijk voor de kosten per locatie op www.vlaardingen.nl/trouwen.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht op het stadskantoor. Maak altijd een afspraak. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via telefoonnummer (010) 248 4000 of stuur een bericht via www.vlaardingen.nl/contactformulier.

Hoe lang duurt het?

  • De melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap:
    • balie: klaar terwijl u wacht;
    • schriftelijk: maximaal 3 werkdagen.
  • huwelijk en geregistreerd partnerschap zelf: minimaal 14 dagen na de melding, maximaal 1 jaar na de melding.