Overlijdensaangifte

Komt iemand te overlijden dan moeten de nabestaanden aangifte van overlijden doen in de gemeente waar de persoon is overleden. Dit kan op afspraak op het stadskantoor. Een afschrift van de overlijdensakte kost € 13,40 en is klaar terwijl u wacht.

Hoe werkt het?

  • Doe aangifte binnen 6 werkdagen na de dag van overlijden.
  • Vaak verzorgt de begrafenisondernemer de aangifte.
  • Is de overledene geen natuurlijke dood gestorven, dan kan pas aangifte worden gedaan nadat de officier van justitie een verklaring van ’geen bezwaar’ tegen begraving of crematie heeft afgegeven.
  • De overlijdensaangifte wordt op het stadskantoor direct verwerkt.

Meenemen

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).
  • Een verklaring van de arts of lijkschouwer waarin het natuurlijke overlijden wordt bevestigd.
  • Een verzegelde envelop met geheime medische gegevens van de overledene. Dit is ten behoeve van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
  • Gegevens over het tijdstip en de plaats/locatie van overlijden.
  • Het trouwboekje van de overledene (als dat aanwezig is).
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand kan aanvullende documenten vragen.

Kosten

  • Een afschrift van de overlijdensakte kost € 13,40.
  • Aanvraag uitstel begraven of cremeren kost € 9,10.

Toelichting kosten

Let op: U kunt op het stadskantoor alleen met pinpas of creditcard betalen.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht op het stadskantoor. Maak altijd een afspraak. Voor meer informatie kunt u de veelgestelde vragen bekijken of contact opnemen via telefoonnummer (010) 248 4000.

Hoe lang duurt het?

Een afschrift van de overlijdensakte is klaar terwijl u wacht.