Rioolonderhoud

Als eigenaar van een woning, bedrijfspand of ander bouwwerk bent u er verantwoordelijk voor dat uw pand is aangesloten op het gemeentelijk riool. Bij rioolproblemen kan een loodgieter constateren of het probleem in het hoofdrioolstelsel zit of in uw eigen woning of op uw eigen terrein. Rioolproblemen op het eigen terrein, zijn de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar. De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van het hoofdrioolstelsel.

Hoe werkt het?

  • Wanneer u een klacht heeft over stank, rioolverstopping of verzakking van de weg als gevolg van rioollekkage in het hoofdriool, meldt u dit bij de gemeente via de Buitenlijn, via de BuitenBeter app, (010) 248 4000 of www.vlaardingen.nl/buitenlijn.
  • U mag zelf geen werkzaamheden (laten) verrichten aan het riool in openbaar gebied tenzij u hiervoor toestemming heeft van de gemeente.

Kosten

  • Zit de verstopping in uw woning/bedrijf of op eigen terrein? Dan moet u of uw verhuurder zelf ervoor zorgen dat de verstopping wordt opgelost en de kosten hiervan betalen.
  • Is een verstopping van het openbaar riool veroorzaakt door onjuist gebruik van het particulier riool (bijvoorbeeld door het deponeren van zaken als vet, wegwerpdoekjes en verbandmiddelen, dan komen de kosten voor rekening van de eigenaar van het particulier riool. Een overzicht van wat wel en niet in het riool mag vindt u op www.nietinhetriool.nl.
  • In sommige gevallen kunt u de gemeente vragen om een vergoeding van de kosten voor inspectie en reiniging binnen uw woning/bedrijf of eigen terrein. Dit kan voor een bedrag van maximaal € 320,- als vaststaat dat:
    • de verstopping zich niet bevindt in woning/bedrijf of op eigen terrein
    • de verstopping niet is veroorzaakt door onjuist gebruik van het particulier riool
    • de verstopping in het gemeentelijk deel van het riool zit

Waar kunt u terecht?

Een verzoek tot vergoeding van de kosten voor inspectie en reiniging kunt u sturen aan:

Gemeente Vlaardingen
Team Uitvoering
Postbus 1002
3130 EB Vlaardingen

Stuur de nota van de loodgieter mee met de inspectierapportage en een video met de inspectiebeelden. Op de nota moet de datum van de uitvoering van de werkzaamheden staan en de aard van de uitgevoerde werkzaamheden.

Voor meer informatie kunt u een mail sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier. Ook kunt u contact opnemen via telefoon (010) 248 4000.

Hoe lang duurt het?

De gemeente geeft binnen 4 werkdagen een reactie op uw verzoek.