Locatie voor vrachtverkeer DFDS bij no-deal Brexit

Rijkswaterstaat neemt in samenwerking met de gemeente Vlaardingen maatregelen om bij een eventuele no-deal Brexit op 29 maart vrachtverkeer in goede banen te leiden. Aan de Waterleidingstraat komt een locatie voor vrachtwagens van chauffeurs die hun papieren voor de overtocht niet op orde hebben. Om files te verminderen, die mogelijk ontstaan door langere afhandelingstijden bij de douane, komt er een langere route vanaf de A4 naar DFDS Seaways, via de Vulcaanweg, het Sluisplein, de Oosthavenkade en de KW-haven Noordzijde.

DFDS heeft aan de Vulcaanweg in Vlaardingen een veerdienst voor vrachtwagentrailers naar het Verenigd Koninkrijk. Bij een no-deal Brexit ontstaat er naar verwachting vertraging bij het afhandelen van vrachtverkeer aan de gates bij DFDS. De vertraging ontstaat door langere afhandelingstijden vanwege de gewijzigde douaneregels en door verladers die de benodigde papieren niet allemaal op orde hebben. 

Voorkomen van filevorming voor de DFDS-gate

Door de langere afhandelingstijd is er kans op files op de Vulcaanweg en de Schiedamsedijk bij Vijfsluizen, die zich mogelijk uitbreiden naar de A4. Om de files te verminderen, heeft Rijkswaterstaat in samenwerking met de gemeente gekeken naar mogelijkheden om de route naar DFDS te verlengen. Dit is te bereiken door het vrachtverkeer via de Vulcaanweg, Sluisplein, Oosthavenkade en KW-Haven Noordzijde te laten rijden. Deze route wordt alleen ingezet als de wachtrij oploopt tot aan Vijfsluizen. 

Tijdelijke locatie aan Waterleidingstraat

De inschatting is dat in Vlaardingen in het uiterste geval circa 100-150 vrachtwagens per dag hun papieren voor de overtocht niet op orde hebben en dus geen toegang krijgen tot het veerhaventerrein. DFDS stuurt deze vrachtwagens direct door naar de locatie aan de Waterleidingstraat. Dit is het braakliggende terrein aan de zuidzijde van de Waterleidingstraat. Hier richt Rijkswaterstaat een opvanglocatie voor 80 vrachtwagens in.

Het terrein aan de Waterleidingstraat wordt beveiligd en krijgt een omheining. Om ervoor te zorgen dat het terrein ’s avonds na de laatste veerdienst leeg is, worden chauffeurs in de avond vanaf de gate naar een terrein aan de Seattleweg in Pernis gestuurd. Dit terrein is ook bedoeld als uitwijkparkeerplaats wanneer het terrein aan de Waterleidingstraat vol is. 

Routeadviezen overig verkeer

Verkeersregelaars begeleiden de vrachtwagens naar de locatie aan de Waterleidingstraat. Wanneer vrachtwagens bij filevorming via  de Vulcaanweg–Sluisplein- Oosthavenkade–KW-haven Noordzijde naar de gate van DFDS moeten rijden, zijn er ook verkeersregelaars aanwezig om de doorstroming en verkeersveiligheid van het overige verkeer te waarborgen. Verder krijgen automobilisten via informatieborden langs de weg advies over alternatieve routes bij files. Rijkswaterstaat gaat de verkeersdoorstroming intensief volgen en bepaalt samen met de gemeente alternatieve routes. 

Deze maatregelen worden getroffen bij een no-deal Brexit. De inschatting is dat de verkeersdrukte dan vier tot zes weken duurt. In die periode loopt het afhandelen volgens de gewijzigde douaneregels naar verwachting steeds soepeler en hebben ook de verladers steeds vaker hun papieren op orde.

Werkzaamheden ter plaatse

Vooruitlopend op een eventuele no-deal Brexit op 29 maart gaat Rijkswaterstaat binnenkort starten met het geschikt maken van het terrein aan de Waterleidingstraat. De werkzaamheden bestaan uit het uitvlakken en verharden van het terrein en aanbrengen van nieuw hekwerk met camerabewaking en kleinschalige voorzieningen.

Zie ook: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2019/03/gecoordineerde-actie-om-effect-harde-brexit-in-en-rondom-haven-rotterdam-te-verminderen.aspx

Uitgelicht